Jean Martinon – extas och elegans

  • Post author:

När jag lyssnar på fransk musik, så tar jag gärna fram en inspelning med dirigenten Jean Martinon (1910-1976). Då vet jag att jag kommer att få höra ett passionerat, hängivet framförande av god kvalitet.

Under sitt 66-åriga liv kombinerade han en karriär som tonsättare med en som framgångsrik dirigent världen över. Numera är han i stort sätt bortglömd som kompositör, även om en del verk finns inspelade. Hans tonspråk inspirerades av Prokofjev och Bartók. Som dirigent däremot, finns det gott om inspelningar att återvända till med ett flertal samlingsboxar på bolag som Decca, RCA, DG, Philips och Warner/Erato. Han ledde dessutom flera orkestrar i Europa, mellanöstern och USA under sitt liv, t.ex. Concerts Lamoureux, Düsseldorfer Symphoniker, Israel Philharmonic och Orchestre National de France.

Sin främsta post i karriären var de fem åren som chefsdirigent för anrika Chicago Symphony Orchestra under 1960-talet, då han introducerade många nya verk för orkestern. Detta var inte uppskattat av den legendariska kritikern Claudia Cassidy som gjorde livet surt för honom precis som tidigare för Rafael Kubelik. Till eftervärlden har dock han och orkestern lämnat efter sig ett flertal mycket fina inspelningar, samlade i en box på RCA med ett alldeles briljant ljud dessutom. Den erbjuder även en varierad repertoar med verk av t.ex. Varèse, Nielsen, Bartók, Ravel, Mennin, Hindemith och dirigenten själv. När man lyssnar är det är svårt att förstå den kritik Martinon var utsatt för i Chicago. För att göra en jämförelse, så kan dessa inspelningar rent kvalitetsmässigt fullständigt matcha Reiners och Soltis med samma orkester.

Martinons repertoar hade inga begränsningar känns det som och han dirigerade det mesta från barocken fram till vår egen tid, med en viss förkärlek för det ryska och för 1900-talsverk. Det är ändå givetvis fransk musik som han blivit känd för. På skiva lanserade han kompositörer som Lalo, Saint-Saëns, Ibert, Bizet, Dukas, Franck, Schmitt, Pierné, Landowski och Roussel. Under 1970-talet gjorde han också kompletta cykler i studion av Debussys och Ravels musik.

Det unika med Martinon är spontaniteten. Hans inspelningar sjuder av liv – det finns vitalitet, kraft och en gallisk finess. Få dirigenter är så övertygande på skiva som denne franske mästare.

JOIN OUR TEAM?

Do you love opera and classical music, have a great ear for detail and want to express your thoughts through writing?
Please contact us!

SUBSCRIBE TO OUR NEWSLETTER

Read our privacy policy for more info.

JOIN OUR TEAM?

Do you love opera and classical music, have a great ear for detail and want to express your thoughts through writing?
Please contact us!

SUBSCRIBE TO OUR NEWSLETTER

Read our privacy policy for more info.